PiPtraining

“Moeilijke gesprekken voeren met medewerkers zonder spanning”

Je weet best hoe je gesprekken voert met medewerkers, vooral de leuke gesprekken.
Veel van deze gesprekken voer je zonder na te denken. Het gaat vanzelf.
Maar toch, de echt ‘moeilijke gesprekken voeren met medewerkers’ leveren jou te veel spanning op. Je merkt dat ook de avond ervoor, het voelt ongemakkelijk. Deze spanning is vast niet nieuw voor je en is herkenbaar vanuit meerdere situaties.
Jij herkent mogelijk ook 1 of meer onderstaande gedachten..;
‘Wat als ik af ga! Niet uit m’n woorden kom en of geen Nee, durf te zeggen’
‘Moet ik dit wel bespreken het mag niet fout gaan’,
‘Ben ik degene die dit moet doen of is het beter als een ander dit doet,
‘Zij doen nu niet wat ik ze zeg/vraag’
‘Wat als hij boos of weer teleurgesteld reageert’ of
‘Wat als hij dit bespreekt met alle anderen van het team’

 

Getver de spanning wordt alleen maar groter…
Stel dat je deze spanning kunt verminderen of zelfs helemaal neutraliseert? Dan gaat het gesprek anders, toch? Het bestaat, het bestaat echt! Een gespreksvaardighedenprogramma dat deze spanning meteen laat zakken. Wanneer deze spanning in je hoofd en lijf gezakt is, ben je beter in staat om moeilijke gesprekken te voeren met medewerkers. Er zijn deelnemers van dit programma, ‘Zeker in Gesprek’, die de vraag stelden: Is het voor mij ook een meerwaarde, ik heb namelijk geen idee waar het vandaan komt of wat het precies is. Het antwoord is, jij hoeft niet te weten waardoor je deze spanning voelt of er überhaupt over te praten.

Als de spanning en de negatieve gedachten weg zijn, hoeft daar dus geen aandacht meer naartoe. En is het aanleren van de juiste gespreksvaardigheden echt stukken makkelijker. Je hebt daar nu ruimte en aandacht voor.

Laurent, Debby en Danielle, volgde het programma ‘Zeker in Gesprek’. Zij schrijven wat het hen oplevert en Danielle legt uit hoe het werkt.

 

Wil je zelf aan de slag?
Ik geef je hieronder waardevolle tips mee, waar je zelf mee aan de slag kunt om ‘moeilijke gesprekken te voeren met medewerkers’.

# Voorbereiding is de sleutel: Neem de tijd om het gesprek voor te bereiden. Weet wat je wil bereiken met het gesprek. Houd het gespreksdoel voor ogen. Ken de feiten, schrijf ze op voor jezelf.. en wees duidelijk over het gewenste resultaat van het gesprek. Hoe bereid jij je voor bij de ‘makkelijke’ gesprekken?

# Kies de juiste omgeving: kies een rustige ruimte om het gesprek te voeren. Een afleidingsvrije omgeving bevordert concentratie en openheid. Samen wandelen is zeer effectief voor deze gesprekken.

# Betrek je gesprekspartner bij het gesprek, contact vanuit verbinding
o Bespreek samen het doel van het gesprek.
o Stel vragen zonder oordeel.
o Luister om te begrijpen in plaats van te luisteren om te antwoorden.
o Nodig de ander uit om te reageren, benut de kracht van de stilte, ook als je het er niet mee eens bent (dat is ok).

# Reageer met positieve woorden: Zeg wat je wel wil en zeg vooral niet wat je niet wil. Spreek het positieve brein aan!

# Wees je bewust van het gedrag van de ander, wat zegt hij in woorden en wat geeft zijn lichaamstaal aan? Sluit daarop aan..

Wil je een vaardigheidstraining volgen met als resultaat; moeilijke gesprekken voeren met medewerkers zonder spanning? En je wil dat 1 op 1, zeer praktisch en precies gericht op wat jij nodig hebt? Neem contact op met mij, Mayke Heitling. Laat je gegevens achter op PiPtraining.nl/contact of bel of stuur een whatsapp 06 37199572. Ik kijk uit naar een kennismaking met jou. *Online is goed en je bent ook welkom in Veldhoven. Heb je meer collega’s en wil je graag een incompany-training? Laat weten wat je precies wil, PiPtraining maakt graag een programma op maat.

Stuur je bericht hier of via whatsapp

× Liever via Whatsapp contact?